Wanneer kun je nou het beste naar de merkspecialist, de universele garage of de dealer. En wat is een Bovag garage eigenlijk?

Het is verstandig om in elk  geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren ‘wat eraan zit te komen’. Zo houd je grip op de kosten en wordt de kans aanzienlijk kleiner dat je plotseling komt stil te staan.

Kies een goede garage uit of breng je auto naar de dealer. Wees vervolgens altijd duidelijk over het onderhoud of de reparaties die je uitgevoerd wil hebben. Het is heel normaal om de garagist te vragen je eerst te bellen als het onderhoud boven een bepaald van te voren afgesproken bedrag uit gaat komen.

Via ANWB Garagereviews kun je zien welke garages andere ANWB-leden aan- en afraden.

Je kunt een auto onderhouden bij onderstaande garages:

De dealer

Zit je auto nog in de garantieperiode dan is het sterk aan te raden naar de dealer te gaan. Doe je dat niet kan een dealer dat tegen je gebruiken op het moment dat je van de garantie gebruik wilt maken.  Hij is immers ergens anders in onderhoud geweest dus de dealer kan in twijfel trekken of dat onderhoud wel juist is uitgevoerd .

Een Bovag-garage

Garages die bij de brancheorganisatie BOVAG zijn aangesloten werken volgens een bepaalde formule. Daarin is onder meer bepaald dat op onderhoud en reparatiewerk drie maanden garantie zit. De zogeheten Vakgarages zijn aangesloten bij de BOVAG.

Een universele garage

Universele garages werken geheel zelfstandig. Voordeel van deze garages is dat zij vaak een wat lager uurtarief hebben. Door de kleinschaligheid van het bedrijf kent het personeel vaak de klanten en de geschiedenis van diens auto’s goed.

Een merkspecialist

Een merkspecialist is een onafhankelijk garagebedrijf dat is gespecialiseerd in één merk. Vaak zijn dat de duurdere, populaire merken (BMW, Volvo, Mercedes, Land Rover etc). Een specialist heeft erg veel specifieke kennis in huis en toegang tot een netwerk van goede gebruikte en gereviseerde onderdelen. Dat kan veel geld schelen.

Auto onderhoud: niet onnodig geld uitgeven

Onderhoud van je auto is een kostbare aangelegenheid. Kom dus beslagen ten ijs als je met de auto naar de garage moet voor onderhoud, APK, reparaties of schadeherstel.

Vanwege de veel langer geworden onderhoudsintervallen is er van een traditioneel 'kleine en grote beurt'-regime geen sprake meer. Het tijdig uitvoeren van de beurt die bij een bepaalde kilometerstand hoort, kan veel narigheid voorkomen. Dat laatste geldt ook voor het geregeld controleren van de staat van de banden. Die banden zijn namelijk het enige contact dat je met wegdek hebt. Dus als die niet in orde zijn…

Het onderhoud aan moderne auto's kun je indelen in vier categorieën:

  1. Vaste inspectie 
    Het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen.
  2. Reparatie aan slijtagedelen 
    Voor bepaalde slijtagedelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, zoals de remblokken, de remschijven en de koppelingsplaat.
  3. Tijd- of kilometergebonden vervanging 
    Voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen worden, is de distributieriem.
  4. Onvoorziene reparatie 
    Voor veel onderdelen bestaat geen vooraf bepaalde levensduur, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd een autoleven lang meegaan. Een waterpomp kan gaan lekken, een veer kan breken, een aandrijfas kan defect raken.

Goed om te weten: ga je de auto inruilen, dan helpt het voor de inruilprijs om een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje te kunnen overleggen. Dat is het bewijs dat de auto zijn beurten gehad heeft en dus goed is onderhouden. 

Onderhoud: Tip van de wegenwacht

De intervallen van onderhoud zijn dan wel veel groter geworden, verbrandingsmotoren gebruiken echter altijd motorolie! Controleer het oliepeil dus zelf met enige regelmaat.
Klik hier om te zien hoe je zelf olie peilt

Als het verversingsinterval 30.000 km is, moet vast en zeker tussendoor af en toe olie bijgevuld worden. Let er goed op dat je de juiste olie koopt (bekijk hiervoor het instructieboekje van jouw auto). Het is verstandig om bij een uitgevoerde onderhoudsbeurt een extra liter olie vanuit de garage mee te nemen zodat je nooit om olie verlegen zit.

Onderhoud: profieldiepte banden

De wettelijke minimale profieldiepte van een autoband is 1,6 millimeter, maar uit veiligheidsoverwegingen zijn ze bij twee millimeter echt aan vervanging toe! Controleer één keer per maand de bandendruk (instructieboekje) om onnodige snelle slijtage te voorkomen. Let verder ook op scheurtjes en ander schade.


 

Houdt je auto betrouwbaar en bedrijfszeker

Eén van de belangrijkste eisen aan een auto is betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid. Niets is zo vervelend als een auto die je in de steek laat. Want dat gebeurt altijd op het verkeerde moment. Om dit te voorkomen is preventief onderhoud heel belangrijk.

Om betrouwbaar en bedrijfszeker te blijven heeft elke auto regelmatig onderhoud nodig. Wat er precies moet gebeuren en hoe vaak, dat is door de fabrikant vastgelegd in onderhoudsvoorschriften en onderhoudsintervallen. De garagist weet precies welk onderhoud hij uit moet voeren.

Langere intervallen

De intervallen zijn de afgelopen jaren overigens wel steeds langer geworden. Vroeger was doorsmeren en olie verversen elke 5000 km noodzakelijk. Tegenwoordig zijn intervallen van 30.000 km of langer geen uitzondering meer. Toch blijft regelmatig onderhoud altijd nodig.

Met uitzondering van onvoorziene reparaties is van al het benodigde onderhoud een redelijk goede inschatting te maken wanneer het nodig is en wat de kosten zullen zijn. Een accu gaat doorgaans zo’n 4 jaar mee, remblokken vóór meestal zo’n 60.000 km, remblokken achter halen wel het dubbele. Je zou dus geld opzij moeten leggen als financiële reserve voor onderhoud en reparaties die je in de toekomst kunt verwachten.

Ga je één keer per jaar naar de garage voor onderhoud dan is het aan te bevelen dat te combineren met de Algemene Periodieke Keuring (APK).

Goed om te weten

Ga je de auto inruilen, dan helpt het voor de inruilprijs om een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje te kunnen overleggen. Dat is het bewijs dat de auto zijn beurten gehad heeft en dus goed is onderhouden. 



 

Wat moet je doen in als er een lampje gaat branden

Moderne auto’s geven vaak met waarschuwingslampjes aan als er een storing is. Vuistregel is dat als zo’n lampje rood van kleur is je het beste zo snel mogelijk de auto stilzet om grotere schade te voorkomen. Is het lampje oranje dan kun je doorrijden maar moet je wel direct een garage opzoeken om de storing te laten verhelpen.

Maar wat betekenen al die waarschuwingslampjes in je auto nou eigenlijk? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.
Bekijk het overzicht

Enkele tips bij onderhoudsmeldingen

  • Is er een onduidelijke storing dan zal de garage eerst een diagnose willen stellen. Vooral bij elektronische problemen is dit het geval. Zo'n diagnose kan soms veel meer tijd in beslag nemen (en dus geld) dan je dacht. Vraag vooraf naar de kosten van de diagnose en laat die eventueel bevestigen per mail zodat je het zwart op wit hebt.
  • Vraag bij reparaties om een prijsindicatie en vraag of de garage eerst even belt als zij hoger uitkomen dan 10 procent boven die indicatieprijs. Die tien procent is een BOVAG-bepaling. De garage is volgens die bepaling eigenlijk altijd verplicht u op de hoogte te stellen.

Waar heb je recht op?

Je hebt de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Als er sprake is van een duurdere of niet goed uitgevoerde reparatie, dan kun je in sommige gevallen de garage aanspreken. Daarnaast kan de garage aansprakelijk zijn als je de auto met schade terug krijgt.

Afspraken met garage

Het is verstandig om goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn. Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt of tikt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers. 

Een garagist dient bij een complexe reparatie zoals een rammel of tik, zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.

Reparatie duurder

Dreigen de kosten hoger te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor jouw toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kun je daar tegen bezwaar maken.

Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.

Reparatie duurt te lang

De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als je dit niet hebt gedaan, is het lastig te bewijzen dat je schade lijdt door de duur van de reparatie. Heb je wel afspraken gemaakt en lijd je schade, dan heb je recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Schade voor de deur van garage

Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.

Gebrek nog steeds aanwezig

De garage zei dat het probleem was opgelost, maar na het ophalen blijkt het gebrek nog aanwezig. In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Let op

Op een reparatie bij een BOVAG aangesloten garage zit standaard drie maanden garantie.


 

© 2014 - 2019 Vesely Autotechniek Haaglanden | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.