Zien en gezien worden, daar draait het om in het verkeer. Autoverlichting speelt daarin een cruciale rol.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Ook een lamp heeft een beperkte levensduur. Na een aantal branduren geeft hij de geest. Dan moet hij vervangen worden.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Vroeger was een autolampje vervangen een fluitje van een cent. Je keek in het instructieboekje hoe je het kapotte lampje eruit kon halen, zette er een nieuw in en maakte de lichtunit weer dicht. Bij sommige auto’s is het zelf vervangen van een lamp bijna onmogelijk, omdat de unit slecht bereikbaar is. Dan zit er niets anders op dan naar de garage te gaan. Sinds 2009 moeten autofabrikanten volgens een Europese richtlijn hun modellen zo ontwerpen, dat mensen zélf in staat zijn hun autolampen te vervangen. 
Voor een set reservelampjes ben je zo’n € 15 kwijt. Als de garage een lamp moet vervangen, wordt het een stuk duurder. Dat hangt af van de tijd dat de monteur ermee bezig is.

Wat kan ik zelf?

Bij de ene auto kun je nog steeds lampjes zelf vervangen, bij de andere is het zo gecompliceerd dat er een monteur aan te pas moet komen. Pak bij het vervangen de nieuwe lamp niet bij het glas vast. Het vet van je hand zal inbranden op het glas waardoor de levensduur verkort wordt. Xenon lampen moeten altijd door een specialist worden vervangen, in verband met de hoogspanning van het systeem.

Wat is het en wat doet het?

koplampZien en gezien worden, dat is kort gezegd de functie van de autoverlichting. De koplampen zorgen er voor dat je het verloop van de weg ziet en dat tegenliggers jou zien, de achterlichten maken je zichtbaar voor achteropkomend verkeer. En de richtingaanwijzers maken duidelijk dat je af wilt slaan of weg wilt rijden vanuit stilstand.

Welke soorten zijn er?

In de meeste lichtunits van de auto zitten nog gloeilampen. In de koplampunits meestal van het soort halogeen. Die hebben een hogere lichtopbrengst. Tegenwoordig worden auto’s ook wel uitgerust met xenonverlichting die fel wit licht geeft. LED-verlichting is gemeengoed aan het worden in de achterlichtunits en richtingaanwijzers. Ook als dimlicht is LED in opmars.  LED-verlichting heeft een zeer lange levensduur tegen een lager stroomverbruik. 

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Controleer geregeld of alle verlichting nog werkt. Zorg voor een set reservelampjes in het dashboardkastje. In het instructieboekje vind je welk type lampjes in de koplamp zit (H1, H4 of H7).



 

Alles wat je moet weten over de verlichting van je auto

Wat verstaan we onder dagrijverlichting? Kun je een boete krijgen als je geen reservelampen bij je hebt? En kun je dat eigenlijk zelf, een lampje verwisselen? Lees alles over autoverlichting.



Soorten verlichting

Wat verstaan we onder dagrijverlichting? Waarom heet iets 'stadslichten' als je het alleen buiten de bebouwde kom mag gebruiken? En wat is nou precies dimlicht?

Dagrijverlichting, dimlicht en grootlicht

Wat verstaan we onder dagrijverlichting? Waarom heet iets 'stadslichten' als je het alleen buiten de bebouwde kom mag gebruiken? En wat is nou precies dimlicht? Je leest het hier.

Dagrijverlichting (DRL)

Dagrijverlichting (DRL, 'daytime running lights') is verplicht op auto's die hun typegoedkeuring na januari 2011 hebben gekregen, en daarna dus nieuw op de markt zijn verschenen. De verplichting geldt niet voor auto's waarvan het model al langer op de markt is.

De bedoeling is om een naderende auto overdag beter zichtbaar te maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren. DRL staat automatisch aan wanneer de motor loopt. Wordt de verlichting aangezet, dan gaat het dagrijlicht automatisch uit.

Om niet te veel stroom te verbruiken, zijn DRL’s vaak vormgegeven als energiezuinige LED’s. Autofabrikanten gebruiken het DRL geregeld om de voorzijde van de auto te verfraaien. Wettelijk gezien mogen DRL's alleen wit licht uitstralen. Bovendien moeten ze aan staan bij een lopende motor en automatisch uitgaan (of overgaan in stadslicht) wanneer de normale verlichting wordt ingeschakeld. Aan het dashboard van de auto is niet te zien dat de DRL's aan staan.

Dimlicht

Dimlicht

Dimlicht is de verlichting die u standaard moet voeren wanneer het donker is. Als het zicht belemmerd wordt door mist, hagel, regen of sneeuw, wordt dit ook overdag van u verwacht.

Bij ingeschakeld dimlicht branden zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting. De naam 'dimlicht' komt van het principe dat u bij het voeren van dit type verlichting geen tegenliggers kunt verblinden. Vooral het gebied recht voor de auto en de berm rechts daarvan worden verlicht, maar niet het deel waar tegenliggers rijden.

Stadslicht

StadslichtStadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou  'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat de accu's dat vaak niet trokken.

Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. Die lampjes aan de voorzijde maken het voertuig wel zichtbaar, maar verlichten niet het weggedeelte voor de auto.

Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld, of bij mist de mistlampen voor. Stadslicht is verplicht als je ’s nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.

Grootlicht

Grootlicht

Het grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. U mag grootlicht daarom alleen ’s nachts voeren, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.

 

 

Mistlicht

Een mistlamp produceert zeer fel licht, bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn. Je mag deze lichten in andere situaties niet voeren, omdat ze dan vervelend zijn voor medeweggebruikers. Op het onterechte gebruik van mistlampen staat een boete.

Mistlamp voorMistlampen produceren aan de voorzijde van de auto een brede, niet verblindende lichtbundel die laag valt, om onder de mistbank door de weg te verlichten. Tijdens dichte mist is groot licht meestal onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en u daardoor zelf verblindt kunt raken. Als de mistlampen voor branden, mag in plaats van dimlicht stadslicht gevoerd worden.

MistachterlichtHet mistachterlicht mag alleen worden ingeschakeld wanneer het zicht door mist of sneeuwval minder is dan 50 meter. LET OP: bij zware regenval mag het mistachterlicht niét gebruikt worden!

Meer over mist en het gebruik van mistlichten

 

Automatisch inschakelende verlichting

dimlichtschakelaarBij automatisch inschakelende verlichting wordt het dimlicht ingeschakeld via een lichtsensor. Daar hoeft u zelf dus niets voor te doen. Vaak is er sprake van een extra stand op de lichtschakelaar. In het voorbeeld hiernaast is handmatig het dimlicht ingeschakeld. De dagrijverlichting brandt ook wanneer de verlichting is uitgezet (stand '0'). In de stand 'Auto' is de de automatisch inschakelende verlichting actief. Bij invallende duisternis zal de verlichting van zelf aan gaan. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig voor dimlicht te kiezen. Uit de praktijk blijkt dat in auto’s met dagrijverlichting vaker wordt vergeten om in tunnels en bij slecht zicht overdag de verlichting in te schakelen. Voor de wet rijdt u dan dus zonder verlichting in omstandigheden waarin dat wél moet.

LET OP: soms slaat de term 'automatisch inschakelende verlichting' op een systeem waarbij de lichten aan gaan wanneer het contact wordt ingeschakeld. Met behulp van de sleutel dus. Dat heeft als voordeel dat u de auto nooit met brandende verlichting parkeert. Het is echter iets heel anders dan wanneer de auto zelf het licht aan doet wanneer u in het donker rijdt!

Kentekenplaatverlichting

De achterkentekenplaat moet verlicht zijn en die verlichting moet altijd branden wanneer grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlichten zijn ingeschakeld.

Derde remlicht

Een - rood - derde remlicht is verplicht voor auto’s vanaf september 2001. Dit remlicht moet tegelijk met de normale remlichten gaan branden.

Bochtverlichting

Bochtverlichting dient om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij het nemen van een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto’s worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie. Bochtverlichting kan ook in de koplampunits zelf schuilgaan.

Breedstralers en verstralers

Met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken.


 

© 2014 - 2019 Vesely Autotechniek Haaglanden | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.