Wat airconditioning is, weet iedereen wel. Maar hoe werkt het eigenlijk? Moet je je airco onderhouden en zo ja, hoe doe je dat? We hebben hier verzameld welke soorten airco er zijn en hoe je die het beste kunt gebruiken.

Gebruik je airco het hele jaar

Je airco is niet alleen nuttig voor in de zomer, maar ook in koude en natte jaargetijden. Airco's onttrekken vocht aan de lucht, en een droger interieur betekent schonere ramen. Gebruik de airco dus het hele jaar door. Dat is ook beter voor de airconditioning zelf.

De airconditioning in een auto koelt het interieur. Bij een eenvoudige airco wordt de gekoelde lucht aangevoerd en eventueel gemengd met warme lucht uit de kachel, om zo de gewenste temperatuur te krijgen. Bij een zogenaamde climate control wordt de interieurlucht automatisch op de ingestelde temperatuur gebracht, door koeling of verwarming.

Hoe werkt-ie?

Airconditioning werkt in een kringloop, in een gesloten systeem. Het vloeibare koudemiddel in het systeem verdampt (in de verdamper) en de warmte daarvoor wordt onttrokken aan de instromende lucht, die dus kouder wordt. Het koudemiddel wordt hierdoor gasvormig. De compressor, ofwel aircopomp, houdt het in beweging en wordt aangedreven door de motor, met behulp van de multiriem. De aircopomp wordt ingeschakeld met een elektromagneet, die wordt bediend via een relais of een regelapparaat. Het gasvormige koudemiddel gaat onder druk naar de condensor. Hierin wordt het (hete) gas weer afgekoeld en weer vloeibaar. Dit komt weer bij de verdamper en de kringloop is rond.

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Ook een airco behoeft regelmatig onderhoud. Hij verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 à 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet wordt gebruikt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. De compressor van de airco wordt onvoldoende gesmeerd, loopt warm en gaat stuk. Laat daarom minimaal om de drie jaar de airco controleren.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Laat de controle uitvoeren bij de dealer, of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in airco. Daarvan zijn er heel wat in Nederland. 
Een controle van de airco inclusief vullen kost zo’n € 185,-

Wat kan ik zelf?

De airco in uw auto is een gesloten systeem, dat onder druk staat. Het is niet aan te raden daar zelf mee aan de slag te gaan.

aircopomp

Welke soorten zijn er?

Je hebt handbediende en automatische klimaatcontrole. Bij die laatste stel je één keer de gewenste temperatuur in en het systeem regelt alles verder zelf. Het heeft sensoren die de temperatuur van interieur en buitenlucht meten. Als je auto is voorzien van een handbediend systeem blaast hij in principe koude lucht het interieur in zodra je hem aan zet. Zorg voor een aangename, niet te koude temperatuur in de auto. Gebruik daarvoor de temperatuur-instelling van de normale kachel. Samen met de koude lucht uit de airco zorg je dan zelf voor de juiste temperatuur in de auto.

Meer over de verschillende soorten airco

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

Is het erg warm, zet dan voor vertrek eerst ramen en deuren open, zodat de grootste warmte weg kan en de aircocompressor minder hard hoeft te werken. Zet de airco niet te koud, anders wordt de overgang tussen binnen en buiten wel erg groot. Een behaaglijke temperatuur ligt tussen de 20 en 23 graden. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden.

Als je de recirculatiestand gebruikt, bijvoorbeeld om de stinkende uitlaatwalm van je voorligger niet binnen te krijgen, doe dit dan niet te lang. Na verloop van tijd kan de lucht in het interieur muf worden omdat er geen frisse, zuurstofrijke lucht in de auto komt. Schakel de airco zo’n tien minuten voor je op uw bestemming aankomt uit. Er zit dan minder vocht op of in de omgeving van de verdamper in het aircosysteem. Daarmee maak je de kans op vieze luchtjes kleiner.

Schrik niet als er een waterplas onder de auto ligt. Niks aan de hand: het is condenswater dat via de verdamper wordt afgevoerd. Zet de airco minimaal één keer per week tien minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en het gaat onaangename geurvorming tegen.

Een airconditioning kost motorvermogen. Pas dus op met het gebruik hiervan als de auto hard moet werken, bijvoorbeeld in de bergen. Zet hem tijdelijk uit om oververhitting van de motor te voorkomen. Zeem de ramen aan de binnenkant wat vaker. Die willen wel eens vettig worden bij aircogebruik. En houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem. 



 

Hoe werkt zo´n airconditioning?

Wat een airco doet, weet eigenlijk iedereen wel. Maar hoe werkt dat nou preciés? Het principe van een airco lijkt wel een beetje op zweten. Om vloeistof te verdampen, heb je warmte nodig en die warmte wordt onttrokken aan de omgeving van de vloeistof. Bij zweet komt die warmte van je huid en de lucht er vlak boven. Door het verdampen van het zweet koel je dus af.

Bij een airco zit dat natuurlijk ingewikkelder in elkaar. Het draait in koeltechniek om de verhoging van de temperatuur die tijdens de compressie optreedt. Dat maakt het mogelijk om de warmte die het gas heeft opgenomen bij een lage temperatuur, weer af te geven bij een hoge temperatuur.

De door de motor aangedreven compressor comprimeert (comprimeren betekent samenpersen) het gasvormige koudemiddel waarbij druk en temperatuur sterk stijgen. Als gevolg hiervan komt het koudemiddel de condensor binnen als een heet gas. De rijwind koelt het koudemiddel af, zodat het de condensor weer als vloeistof (gecondenseerd) verlaat. Bij het condenseren komt warmte vrij die, net als de warmte van de motor, de buitenlucht in gaat (vandaar dat er vaak een extra koelradiateur voor de airco aanwezig is). Het koudemiddel zet uit wanneer het door het expansieventiel stroomt. Daardoor daalt de druk, waarna het vloeibare koudemiddel weer gasvormig kan worden. Dat proces vindt plaats in de verdamper. In onderstaand schema is dit te zien:

En zo komen we weer bij het zweten: voor het gasvormig maken is warmte nodig die uit de lucht het interieur binnen wordt gehaald (verdampen dus). Hierna gaat de lucht gekoeld en gedroogd het interieur weer in. De warmte uit de lucht wordt gebruikt om een vloeistof gasvormig te maken, waarbij de lucht sterk afkoelt. Dat is een beetje te vergelijken met jezelf verkoelen met behulp van verfrissingsdoekjes. Daar zit vaak alcohol of een andere snel vervliegende vloeistof in.











 

Welk aircosystemen kennen we?

Er zijn 3 verschillende aircosystemen leverbaar: handbediende airconditioning, semi-automatische airconditioning en volautomatische airconditioning.

De handbediende airconditioning

Bij een handmatige airco moet je zelf de temperatuur en blaaskracht instellen. De airco reageert dus niet automatisch op een verhoging of verlaging van de temperatuur in de auto. Als je het warm hebt, zet ujede airco kouder en/of laat je hem harder blazen.

De semi-automatische airco

Bij de semi-automatische airco - ook wel climatic genoemd - houdt het systeem zelf de temperatuur in de auto in de gaten, maar moet je eigenhandig de kracht instellen waarmee de koudere (of warmere) lucht naar binnen wordt geblazen. Een semi-automatische airconditioning controleert de temperatuur met behulp van sensoren die de ingestelde temperatuur vergelijken met de temperatuur op verschillende plekken in de auto, zowel vlakbij de blazers als er ver vandaan.

De vol-automatische airco

AircoVolledig automatische airco's worden ook wel climate control genoemd. Ze beschikken over een breed scala aan sensoren, waarmee ze zelf de optimale klimaathuishouding in het interieur van de auto regelen (vandaar ook die naam 'climate control'). Het systeem leest en weegt allerhande gegevens om de juiste temperatuur te verzorgen. Zo worden onder meer de voertuigsnelheid, het toerental van de motor, de luchtkwaliteit en straling van de zon gesignaleerd én benut. Zelf hoef je alleen nog maar de gewenste interieurtemperatuur in te stellen. Het systeem berekent vervolgens doorlopend wat er nodig is aan luchtstroom en luchttemperatuur om die temperatuur vast te houden.



 

Hoe ga ik ermee om?

Hoe moet je eigenlijk omgaan met de airconditioning van je auto? Vergt dat veel onderhoud, hoe gaat het in zijn werk en wat zijn de kosten?

Kijk de airco regelmatig na

Het is verstandig de airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud niet vaker nodig dan eens in de 5 jaar.

  • Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
  • Voor het onderhoud maakt het niet uit of je de airco veel of juist heel weinig gebruikt. Met regelmatig onderhoud voorkom je dat hij stuk gaat. Een airco repareren of vervangen is namelijk een dure aangelegenheid.
  • Het koudemiddel moet geregeld worden aangevuld; een drooglopende airco gaat zeker stuk. Een slecht werkende airco heeft bovendien een negatief effect op het brandstofverbruik.

Tips en advies van de Wegenwacht

De ANWB Wegenwacht laat je zien hoe je de airconditioning in de auto het beste kan gebruiken en onderhouden. Lees ook Zelf je auto onderhouden

Airco hele jaar gebruiken

Tip: gebruik de airco het hele jaar door. Zet hem ook in de winter af en toe even aan. Dit houdt het systeem ‘fit’; de circulatie van het koelmiddel verzorgt namelijk ook de smering van de compressor. Zo voorkom je lekkages en daarmee onnodige reparatiekosten.  



 

Hij is stuk, stinkt of koelt slecht, wat te doen

O jee, de airco geeft problemen! Hij koelt niet goed, stinkt of geeft helemaal geen sjoege. Kan ik daar zelf iets aan doen of moet ik hem door een vakman laten maken? En zo ja, waar doe ik dat dan en hoeveel kost me dat?

Airco recirculatieEr komt een vieze lucht uit de airco

Wanneer bacteriën en schimmels vat hebben gekregen op je airco, kan dat het beste door een vakman worden opgelost. Dat kan bij de garage, maar er bestaan ook veel gespecialiseerde airco-vakbedrijven. Het reinigen van het systeem is niet heel duur (enkele tientjes), maar het betekent wel dat je mogelijk zelf  al last hebt gekregen van die bacteriën of schimmels.

Schimmels en bacteriën krijgen de kans zich in de verdamper van de airco te nestelen als deze niet goed kan drogen. Die verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij een ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. Tip: zet de airco altijd een minuut of tien voor aankomst op de bestemming uit, zodat de verdamper goed kan drogen.

De airco doet helemaal niets meer

Als de airco helemaal niets meer doet is een bezoek aan garage of airco-specialist vrijwel onvermijdelijk. Een oorzaak kan zijn dat de compressor kapot is. Dat is een dure reparatie: de kosten kunnen oplopen tot € 1.000,-. Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden.

Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.

Een andere prijzige reparatie betreft de verdamper. Als die vervangen moet worden, kost dat al gauw tegen de € 800,-. Dat komt vooral omdat het dashboard voor deze reparatie gedemonteerd moet worden; een arbeidsintensieve operatie.

De airco koelt nog maar een beetje

Als de airco veel minder koelt dan gebruikelijk, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost het enkele tientjes.



 

Hoe ga ik verstandig met mijn airco om?

Zo zorg je ervoor dat je de airco optimaal gebruikt, zodat schimmels en  bacteriën geen kans krijgen en je bovendien je brandstofverbruik binnen de perken houdt.

  • Open bij een opgewarmde auto eerst de raampjes, zodat warme lucht kan worden afgevoerd. Zo hoeft de airco niet meer te koelen dan nodig is en dat bespaart brandstof.
  • Gebruik bij een handmatige airco de bovenste uitstroomopeningen; dit zorgt voor optimale warmtecirculatie.
  • Stel bij een volautomatische airco de temperatuur in (bijvoorbeeld tussen 21 en 23 graden) en activeer dan de automatische modus door het indrukken van de knop 'AUTO'. In de automatische modus verbruikt een airco een stuk minder dan wanneer je hem met de hand bedient.
  • AircoHet glasoppervlak van een auto kan een behoorlijke invloed hebben op het brandstofverbruik. Hoe meer glas, hoe meer opwarming door de zon. Voor veel auto’s is er optioneel een vorm van thermische isolatie leverbaar, bijvoorbeeld speciaal getinte ruiten (vanaf de B-stijl naar achteren) waarmee zonlicht geabsorbeerd of gereflecteerd kan worden. Minder opwarming betekent dat er minder koelcapaciteit van de airco nodig is en dus bespaar je brandstof.
  • Zet de airco een kwartiertje voor aankomst op je bestemming uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels op de verdamper. Die verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij een ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. In de 15 minuten dat je airconditioning uitstaat, kan de verdamper goed drogen. Voor de inzittenden is de overgang tussen de koele auto en de warme buitenlucht op die manier ook minder groot; zij hebben tenslotte al een kwartier aan de oplopende temperatuur kunnen wennen.
  • Ook als het koud en nat is, kun je de airco goed gebruiken. Niet alleen om de airco in goede conditie te houden, maar ook om de auto van binnen te drogen. Als de lucht vochtig is en er door kleding, schoenen en natte haren nog meer vocht de auto in komt, beslaan je ruiten al snel. Zet de airco aan in de recirculatiestand en schakel na verloop van tijd over op de gewone ontwaseming. De lucht in het interieur is dan snel droog en je ruiten niet langer beslagen.

 

© 2014 - 2019 Vesely Autotechniek Haaglanden | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.