De koppeling is een belangrijk onderdeel van uw voertuig. Dit onderdeel is de directe verbinding tussen de versnellingsbak en de motor. Om deze te verbinden wordt er een mechaniek gebruikt welke een plaat los of vast zet tussen deze 2 onderdelen. Wanneer je niet op het koppelingspedaal drukt, staat deze verbinding tussen bak en motor altijd aan elkaar. Wanneer je op het pedaal drukt, ontkoppel je dus deze verbinding.
Deze koppelingplaat is gemaakt van speciaal materiaal welke kan slijten, net als een remblok alleen veel sterker. Door een draaiende in en uitgaande beweging wordt de verbinding ontkoppelt. Door de draaiende kracht van de motor en de draaiende beweging zal bij schakelen de plaat altijd slijten. Bij normaal gebruik zal deze plaat vele jaren mee gaan.
Helaas is een koppeling niet onderhoudsvrij. Er kunnen dingen breken of simpel weg verslijten. Wanneer je koppeling weg is gesleten zal het pedaal minder snel aangrijpen, of zal deze doorslippen. Dan is de koppeling aan vervanging toe. Dit kan aardig oplopen in de kosten, afhankelijk van het type koppeling en het merk van de auto.
Let op, bij veel nieuwe auto's wordt de druk van de koppeling zodanig automatisch geregeld, dat je niet of nauwelijks voelt dat de koppeling versleten is. Op een gegeven moment zal deze gewoonweg niet meer functioneren. Ook kan het door gewenning voorkomen dat u niet door heeft dat de koppeling al wat of helemaal versleten is. Laat daarom uw auto bij twijfel, of bij de jaarlijkse controlen goed door ons controleren. Let wel op, alleen de APK is niet voldoende. Hierbij wordt de koppeling niet gecontroleerd op slijtage.
Bij ons wordt altijd de complete set vervangen. De set bestaat uit de koppelingsplaat, de drukgroep en een druklager. Indien ernstige slijtage of kromme delen dienen ook randdelen vervangen te worden. Vanzelfsprekend wordt u hier eerst op de hoogte van gehouden.